Показники загальнопізнавального розвитку дитини

(що повинна знати і вміти дитина шести років)

     –  має знання про природне довкілля тієї місцевості, де проживає:

– розпізнає 3-5 (і більше) видів дерев, кущів, трав’янистих рослин, грибів; кімнатних рослин; ягід, овочів, фруктів; лікарських рослин; знає назву будову рослин, умови і місце зростання, розуміє їх значення у природі та житті людини;

– розрізняє тварин своєї місцевості: свійських. Перелітних і тих, що зимують птахів, диких звірів,  свійських тварин, безхребетних (черви, молюски, раки, павуки, комахи), прісноводних та акваріумних риб, плазунів. Знає назву, будову і спосіб їхнього життя, цікаві особливості поведінки, значення у природі та у житті людини;

– знає властивості повітря, води, грунту, може пояснити їхнє значення у природі та у житті людини;

– знає, які види водойм (річки,озера, моря) є в місцевості, де проживає, їх назву, значення у природі та у житті людини; володіє елементарними правилами природокористування, безпечної поведінки тощо.

  • має знання про явища природи:

– пори року та їх послідовність, може розповісти про їхні характерні ознаки;відповідні сезонні зміни в природі, житті тваринного світу та діяльності людини;

  • знає представників тваринного та рослинного світу інших країн;
  • орієнтується на глобусі, карті, розрізняє водний простір (океан) і сушу (материки).
  • має елементарні уявлення про Космос: компоненти видимого Космосу (Місяць, зорі, Сонце), невідомого (далекі планети, комети, сузір’я). Ознайомлений із засобами дослідження Космосу людиною (телескоп, станція, космічні кораблі) та назвами професій (космонавти, астронавти, астрономи);
  • має уявлення про предметний світ:

– класифікує предмети найближчого оточення (посуд, одяг, взуття, меблі, іграшки, побутова техніка, продукти харчування тощо); знає їхні назви, функціональне призначення ( значення та способи дії) використання; називає різні види транспорту, споруд, розрізняє різні види житла;

– має знання про способи виробництва предметів побуту (старовинні, сучасні, рукотворні, промислові предмети) та знає, з якої сировини/матеріалів вони виготовлені (дерево, глина, скло, метал, папір, тканина, шкіра, пластик, хутро тощо);

  • має уявлення про соціальне середовище (сім’я, родина, рід, дошкільний навчальний заклад, школа, місто, село, країна);

– розуміє поняття: рідні, близькі, знайомі, чужі; молодші, однолітки, старші, дорослі, старі; володіє культурою стосунків з різними категоріями людей;

– знає назву міста/села, країни, в якій мешкає, та столиці; називає державні символи (герб, гімн, прапор);

– розповідає про сімейні свята, бере активну участь у їх підготовці, дотримується сімейних традицій;

– має уявлення про інші нації та народи, знає назви 2-3 країн. Прихильно ставиться до людей інших національностей. Проявляє миролюбивість, інтерес до несхожого, до спільних інтересів;

  • володіє найбільш доступним та необхідним для розвитку соціального досвіду видами праці. Виявляє інтерес до різних професій дорослих.